Hva skal dere spise i kveld?

Lag en romantisk aften med masse deilig og annerledes tapas! Overrask for eksempel kjæresten din eller dine nærmeste venner med åtte til ti forskjellige retter. Det trenger verken være vanskelig eller altfor tidkrevende. Santa Maria tilbyr mange enkle løsninger på meksikansk tapas, fordi mange av rettene allerede er klare i butikken, de trenger bare en siste touch. I tillegg er det jo litt spennende med noe annet enn spansk tapas, som tross alt er det mest vanlige her i Norge.

Sjekk ut hele utvalget på meksikansk tapas her, over 40 oppskrifter. Jeg har allerede plukket ut mine favoritter i ekte lchf-stil, og de finner du her.

Lagde også en thaigryte for en tid tilbake, med ingredienser fra Santa Maria. Oppskriften på den finner du her. Flere thai-inspirerte retter finner du her.

Håper dette ga litt innspill til helgens middagsplaner! God helg til alle ♥

annonse 



50 Responses to “Hva skal dere spise i kveld?”

  1. Martine says:

    Vet ikke helt :) kansje vis det blir fint vær :)

  2. Hanna says:

    Jeg vil bare gi deg et tips og det er tyrkisk mat! Jeg er halvt tyrkisk og den maten er den beste du noen gang vil smake! Også kjempe sunn! Du MÅ smake det altså! hehe :)

    • Fotballfrue says:

      Husker at jeg likte maten veldig godt da vi var i Tyrkia ;) Men jeg var jo bare 4 år, da :p Skal gi det et forsøk i fremtiden en gang igjen, foreldrene til Lars-Kristian har en leilighet der, så det blir nok noen turer :)

      Klem!

      • Hanna says:

        Ja :) Tyrkisk mat er kjent som det tredje beste i verden :) Du må smake dette: (nå skriver jeg det som det uttales!) Køfte, lamadjon(skrives egentlig med C) mante og dolma! :) Kjempe nam! :) Klem tilbake og ha en fiin helg!

  3. Christina says:

    Tapas er så godt! Perfekt lørdagsmat :)

  4. lise says:

    blir desverre ingen måltid for meg og gubben idag. Han stakk avgårde til London igjen og skal bli der i 5 måneder.. jeg har ikke mulighet til å følge etter for er eksamen til torsdag og mandagen etter + en stor oppgave som skal inn og mye anna. Så blir nok pizza på meg og skypeaften med gubben istedet! På den possitive side, så har jeg jo ingen grunn til å pynte meg spesielt, så blir joggebukse og oversiza t-shorte og nada sminka. got to love it sometimes!:D

    Men du må ha en fin lørdag og kose deg masse med mann og dyr :)

  5. Linda Maria says:

    Nå ble jeg sulten! Det så helt himmelsk ut :) Takk for tips! Skal definitivt prøve dette. God helg!

  6. Ida says:

    Hei Caroline! :) Den middagen du la ut bilder av nå, husker jeg at jeg ble så GLAD av og se da du la ut innlegget første gang (for en måneds tid tilbake). Det var årets første middag for Lars-Kristian og deg ute i 2012 hjemme hos dere selv <3 så kos! Også ser det så himmelsk godt ut! Sitter her og sikler her jeg! Hehe:) kanskje jeg skal prøve meg på noe av det i kveld mon tro?! :D
    Ha en suuuuper fin helg iallefall! (og skulle ikke du løpe sentrumsløpet i dag, eller er det bare jeg som roter nå? :/)

  7. ååå det så godt ut! Jeg lagde deilige allergivennlige latte snackterter. oppskrift på bloggen min om du vil prøve deg ;)

  8. L says:

    Jeg liker å gjøre litt ekstra for min kjære, men han ser ikke alltid poenget med det.
    Må innrømme at jeg har mistet lysten til å gjøre noe ekstra og for å overraske han.
    Ha en fin helg, Caroline!:-)
    Klem fra ei som er litt trist om dagen

    • Fotballfrue says:

      Uff. Dette var ikke noe hyggelig å lese. Håper helgen din blir fin likevel, forhåpentligvis er dette noe som vil gå over?

      Mange klemmer <3

  9. Mira says:

    Tapas er så godt – nå ble jeg sulten! Er dessverre alene i kveld og da frister det ikke å lage tapas til bare meg selv – men en annen dag, definitivt :)

  10. Helene says:

    Jeg prøvde den thaigryten din her om dagen! Den var helt fantastisk! Og det kommer fra en som ikke er så veldig glad i sånn mat :D
    I kveld blir det taco <3 nam!

  11. Michelle says:

    Så deilig, Tapas er ikke feil nei! Elsker plukk mat :D Skal selv ha sushi i dag! *LYKKE*
    Må jo skjemme seg selv litt bort under all eksamen lesingen :) Ha en strålende lørdag dere to <3

  12. AT says:

    Vi skal også ha venner på besøk idag.. og jeg skal blant annet lage burgerbrødet ditt, som jeg har laget flere ganger før, og som alle har elska og har bedt om oppskriften og som jeg har sendt linken til bloggen din til :D
    Ha en fantastisk lørdag fine Caroline <3
    klem

  13. Lise says:

    Hei!

    Jeg har lest litt fagartikler om dietter med karbohydratrestriksjon i forbindelse med undervisning og ble bekymret for deg og LK.

    “Bivirkninger av slik karbohydratrestriksjon er ortostatisk blodtrykksfall, tretthet, kvalmetendens, risiko for dehydrering, kaliumdeplesjon som følge av utskillelse etter proteinnedbrytning, og alvorlig ketose ved for lavt væskeinntak. Over tid øker risikoen for utvikling av nyresten pga økt konsentrasjon av kalsium og urinsyre og lav pH i urinen. ”

    “Sippy-dietten” er en annen karbohydratfattig diett som ble brukt ved ulcus-behandling før moderne forståelse av årsakene til ulcus. Denne førte til økt insidens av koronarsykdom. Nyere forskning bekrefter overdødelighet ved karbohydratfattige dietter brukt over lang tid. Overdødeligheten relateres hovedsakelig til hjerte- og karsykdom, men også til enkelte kreftformer som kolorektalkreft. Videre viste en undersøkelse av 626 barn av skotske kvinner at blodtrykket i 27-30-årsalder var høyere hvis mor hadde brukt en lavkarbohydratdiett med høy andel animalsk protein i slutten av svangerskapet.”

    ulcus er forøvrig magesår.

    Har dere lest mye om bivirkninger av lavt karbohydratinnhold i dietter? jeg syns dette høres virkelig farlig ut i lengden, særlig med tanke på det siste hvor barn kunne få høyt blodtrykk hvis mor var på lchf-dietter.

    håper du tar deg tid til å kommentere dette!

    • Lars-Kristian Eriksen says:

      Jeg kan trygt si, at ingen av disse påstandene har rot i virkeligheten. Disse bivirkningene det er snakk om her, er et resultat av kosthold med tilnærmet null karbohydrater.

      Vi har spist lavkarbo i 18 mnd, og ikke opplevd noen av disse bivirkningene. Ut i fra det siste avsnittet om animalsk protein, tyder det meste på at disse artiklene baserer seg på et feilaktig bilde av LCHF.

      • Kathrine says:

        Disse påstandene er tatt fra medisinstudiet i Norge. Hva er det som tilsier at det du sier er riktig, mens disse påstandene “ikke har rot i virkeligheten”? Sagt på en annen måte: hvilken forskning er det som kan avkrefte dette? Og hvor mye karbohydrater inntar man når man går på LCHF?

        • Lars-Kristian Eriksen says:

          Man kan fint innta opp til 150 gram karbohydrater på et lavkarbokosthold.

          Når det gjelder påstander fra norske myndigheter angående lavkarbo, så påstår de det mest utrolige. Jeg har tilgode å merke en eneste av bivirkningene som det blir påstått at lavkarbo skal medføre. Og den forskningen som du sikkert hører om på medisinstudiet viser bare at det er en sammenheng mellom fett og hjerte- og karsykdommer, ikke at det er årsaken.

          Det er uansett spennende at Statens Råd for Ernæring ikke lenger påstår at mettet fett øker faren for hjerte- og karsykdommer.

          • Kathrine says:

            Du har rett i at korrelasjon ikke nødvendigvis medfører kausalitet. Men likevel kan ikke personlige erfaringer etter kun et par års bruk si noe om hvilke følger et slikt kosthold har. Det er nok der skoen trykker ellers og – nettopp at det ikke er forsket på i lang nok tid til å kunne si noe sikkert. For å være på den sikre siden ville jeg nok fulgt opp mitt LDL-kolesterol hvis jeg var deg.

          • Lars-Kristian Eriksen says:

            Kathrine: Jeg tar blodprøver jevnlig hvert år. Resultat etter omlegging: lavere LDL og triglycerider, og høyere HDL :) Jeg snakker ikke kun om min personlige erfaring, men den generelle erfaringen fra folk som følger LCHF, og forskning basert på LCHF.

      • Ina says:

        Det finnes mye og god forskning som tyder på negative effekter av et lavkarbo kosthold, som for mange innebærer et kosthold med mye mer fett enn det som anbefales. Mange av disse effektene vil man ikke se kun etter 18mnd. (og dette gjelder ikke bare for ketosediett). Jeg synes det er synd, for deres egen helse, at dere ikke er åpne for at det kanskje finnes negative effekter av et slikt kosthold. Det er veldig naivt å tro at et kosthold med så høyt innhold av fett ikke vil ha negative effekter på sikt. Dere er forbilder for veldig mange unge mennesker, og da synes jeg det er litt uheldig å uttale seg så skråsikkert om et så omdiskutert tema. Også er det viktig å huske på at dette er et tema man helst bør være utdannet innen ernæring for å uttale seg om, og ikke bare basere seg på lavkarbobøker og lavkvalitetsstudier. Dette kostholdet passer IKKE for alle, og kan være være helseskadelig for mennesker med visse sykdomstilstander og plager.
        Jeg ønsker ikke å diskutere dette med dere, for dere er åpenbart frelst og ser dere blind på dette kostholdet. Bare et håp om komme igjennom her med litt sunn fornuft!
        God helg:-)

        • Lars-Kristian Eriksen says:

          Ina: Nei, det finnes ikke mye god forskning som viser negative effekter ved lavkarbo. Det finnes mye DÅRLIG forskning, og forskning som ikke tar for seg lavkarbo i det hele tatt. Forøvrig er det mennesker som har levd mye lenger enn 18 mnd på lavkarbo, uten noen som helst komplikasjoner, faktisk tvert om :) Og denne teorien din om at “det er så mye fett”, kan jeg avlive. Det er et feilaktig inntrykk av lavkarbo. Kan forøvrig meddele at det er normalt å få mindre fett i blodet, ved et lavkarbokosthold.

          Foreslår at du tar deg en tur innom bloggen til Espen Rostrup. Han linker til forskning publisert i de mest anerkjente forskningsmagasinene i verden. Og tro det eller ei, men den forskningen er svært positiv til lavkarbo :)

          Folk blir friske fra livsstilssykdommer, og spiser seg fri fra medisiner, bare ved å kutte ned på karbo og øke fettinntaket. Leste for noen uker siden om en person som kunne slutte med 16 forskjellige medikamenter, kun fordi han har lagt om til lavkarbo.

          Når det gjelder den andre kommentaren din, under kallenavnet Iris, så havner den i trash.

          • Ina says:

            Jeg kunne gjettet på forhånd at du ville referere meg til den bloggen! Og iris er ikke meg, så der aner jeg ikke hva du snakker om.
            Hvis du er så sikker på dette, så er det jo bare å legge ned alt som heter forskning på effekter av lavkarbo da! Godt jobbet!

          • Lars-Kristian Eriksen says:

            Ina: To kommentarer fra samme ip-adresse, med fem minutters mellomrom. I tillegg svarer du en kommentar som ikke har blitt godkjent, noe som betyr at den eneste som ser kommentaren, er vedkommende som skrev den. Så spar meg for bortforklaringene.

            Og hva så om du kunne gjette det på forhånd? Det gjør jo ikke argumentet noe dårligere. Når det gjelder saken på God Kveld Norge, så var det en generell sak, og jeg forstår godt poengene der. Derfor går ikke Caroline ut og anbefaler alle å spise lavkarbo, det er bare å bla gjennom bloggen, så ser du det. Hun er åpen om at vi har dette kostholdet, men mer er det ikke.

            Jeg kommer forresten til å studere ernæringsfysiologi de neste årene, blir spennende å se hvordan folks holdninger forandrer seg, bare fordi jeg har en tittel bak navnet mitt.

            Neste gang du skal kommentere under forskjellige navn, gjør et bedre forsøk…

      • Alise says:

        Hei Lars-Kristian!
        Jeg lurer på et par ting ang LCHF, og dette er ikke ment som kritikk.

        Om jeg har forstått alt riktig, så ser du på dette som en livsstil og ikke en diett? Hvorfor blir det da sett på som en diett av mange? Kan det fungere som en ekstremdiett, eller er ikke dette hensiktsmessig, fordi LCHF skal være en livsstil for at det skal være optimalt for alle kroppens funksjoner? Jeg regner med at LCHF er sånn at det ikke vil være optimalt for alle? Jeg har en kropp som reagerer negativt på mye, og alle er forskjellige,så da tenker jeg at vi er jo alle sammen skrudd sammen forskjellig, med forskjellige behov, selv om det grunnleggende er det samme. Er det derfor “farlig” å spise karbo for noen, eller er det generelt? OG kunne du fortalt litt om sukker? For jeg har lest at det er gift for kroppen, men jeg vil lese det fra en som har satt seg inn i det.

        Ble rotete skrevet, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

        Håper dere har en fin kveld.

        • Lars-Kristian Eriksen says:

          Alise: Lavkarbo er såpass variert, at det passer så og si alle :) Faktisk handler lavkarbo om generell karbohydratrestriksjon, og et mer variert kosthold enn hva myndighetene anbefaler. Hva som er en diett, og hva som ikke er det, avgjøres av hver enkelt. Men jeg har et inntrykk av at svært mange som endre kosthold med tanke på vektnedgang, ofte vender tilbake til “gamle synder”. Og da blir det jo en diett for de :/

          Mange mennesker tåler karbohydrater dårlig, det er bare å se på det økende antallet overvektige i samfunnet. Men mange tåler det svært godt, og har ikke noe umiddelbart behov for å følge et lavkarbo-kosthold.

          Sukker er gift for kroppen, og burde vært avgiftsbelagt på lik linje med alkohol ;)

          • Alise says:

            Det er et absolutt interessant tema! Det er så utrolig skremmende å se hvor dårlig helse folk har, og at man tillater seg selv å ødelegge kroppen sin, det viktigste man har, ved å ikke spise sunt eller trene.
            Folk trenger mer kunnskap om kropp, ernæring og helse.

            Takk for svar på en lørdagskveld. Håper at dere har en fin kveld :)

      • Mia says:

        Virker som om du har god peiling LK så jeg våger meg på å spørre deg.
        Jeg spiser mat som kan regnes som lavkarbo, selvfølgelig spiser jeg litt annen mat en gang i blant, men livsstilen min til vanlig er LCHF.
        Jeg er ikke lenger oppblåst, eller har vondt i magen – noe som er utrolig deilig.

        MEN til tider kan jeg bli utrolig kvalm og uvel, og som nevnt over her er dette en bivirkning (noe jeg ikke var klar over før nå).

        Noen tips til hva dette kommer av, og hvordan jeg kan unngå dette?

        • Lars-Kristian Eriksen says:

          Mia: Det kan du fint gjøre :) Pass bare på at LCHF-mat er svært energitett, og kombinerer du det med “vanlig” mat, må du være nøye med det totale kaloriinntaket. Men dette gjelder kun hvis du gjør det over langt tid. Er det snakk om en gang av og til, er det ikke så nøye :)

    • Madde says:

      Vil bare si ut i fra min egen erfaring at jeg ble frisk av magesår ved å gå over til middelhavskost som igjen er et slags lavkarbo – eller grovkarbokosthold. En reduserer eller kutter ut potet og spaghetti så langt det lar seg gjøre, fordi magesyren ikke takler så godt å behandle stivelsesrik mat. Hvitt sukker og brunt rørsukker gir også mageverk så det er fordelaktig å reduserer det så langt det går. Dog må en jo kjenne etter selv hvordan sin egen mage reagerer. Fedon-sukker og sukrin går f.ex. veldig godt å bruke.

      Ang. nyrestein så har jeg erfart at høyt inntak av proteinrik mat gir forverring i nyrestein, men da er det snakk om å spise mye av det hver dag. Kjøttmiddag 3 ganger i uken går fint, men ikke hver dag. Proteinshaker og proteinkjeks går fint et par ganger i uken, men ikke å spise det hver dag.

      Jeg har konkludert for min egen helse at det hjelper med grovkarbo/lavkarbotilnærmet kosthold både mot nyrestein og magesår (og jeg har vært skikkelig hardt plaget.) Etter omleggingen av kosten var jeg tilbake i full stilling etter 3 uker – ja jeg begynte i sommerferien som varte 3 uker- og har ikke vært nevneverdig plaget med magen i ettertid. Ikke så lenge jeg har holdt meg til den maten. Medisin for magesyre må jeg mest sannsynlig spise for resten av mitt liv, men det er veldig vanlig for magesårspasienter i alle aldre og har ikke med lavkarbo å gjøre.

      Forøvrig er alle mine blodprøver fine etter ca 8 mnd uten potet, spaghetti, sukkersjokolade og andre særdeles karborike produkter. (Ja jeg har skeiet ut 4 ganger på invitert middag) Jeg fråtser ikke i kjøtt, smør eller majones, men spiser variert mat (fisk, fugl), lavkarbobrød og masse grønnsaker hver dag. Jeg har ikke som mål å slutte med noe som helst av karbohydrater, det er kun en reduksjon det er snakk om, og som bonus har jeg blitt arbeidsfør istedetfor ufør, og det er jeg kjempeglad for :o)

      PSST: Jeg har ikke gått ned i vekt, for jeg spiser nok av mat!

  14. Frøken Mat says:

    Tapas er flotters, men i kveld blir det panert kylling med bbq-saus, namnam!

  15. Namnamnam :) I kveld skal eg og kjæresten ete taco med noke godt i glaset, så kjem det ein vennegjeng for eit lite vors :)

  16. ellen says:

    hva er det oppi paprikaene?(de røde)- er det cottage cheese, hvitløkssmør?
    steker du de i ovn?

    hva er ditt forhold til pølser? det er jo ikke bra kjøtt..

    • Fotballfrue says:

      Det er bare å lese på linken, har skrevet oppskriftene der. Chorizo er helt ok innimellom, kjedelig å være SÅ streng, da :)

      - C

  17. tine says:

    Har ikke du postet denne før?

    • Fotballfrue says:

      Nei, det jeg har linket til har jeg postet før. Santa Maria lurte på om jeg kunne minne dere på oppskriftene jeg allerede har gjort :)

      - C

  18. Vilde says:

    Idag skal jeg lage taco og MASSE guacamole med familien! Elsker guacamole, og avokado generelt! Spiser du og LK taco?
    Har smakt spansk tapas en gang, og da var det bl.a. blekksprut … :P men den mexicanske tapasen hørtes spennende ut. :)

  19. Hilde says:

    siden du er så flink med oppskrifter kan du kanskje hjelpe meg med denne. jeg skal lage kokospannekaker. i oppskriften står det 3 egg, 2 dl kokos, kokosmelk og rismel – men de to siste ingrediensene står det ikke hvor mye jeg skal bruke! kan du kanskje hjelpe meg med å beregne det?

    • Fotballfrue says:

      Var jeg deg ville jeg prøvd meg frem, rismelet er nok til for å jevne vil jeg tro. Ikke ta for mye, for da kan de bli altfor tykke.

      - C

  20. Ellen says:

    Veldig mye halvfabrikata! Jeg skjønner det er annonse altså, men det er jo SÅ MYE bedre å lage maten fra bunnen av selv!

    • Fotballfrue says:

      Ja, det er jeg enig i, men dersom du har dårlig tid, er dette en kjempeløsning synes jeg :) Smaker veldig bra :)

      - C

  21. Kristine says:

    Nettopp spist deilig tapas med mannen, faktisk:) Kan dere forresten spise nykål i LCHF-kostholdet? Stekt nykål med chili og hvitløk, og evt litt finskåret bacon er helt fantastisk, både til tapas og annen mat. Nam nam… Lykke å finne nykål i butikken igjen! ;)

  22. marianne says:

    setter utrolig pris på oppsikriftene dine! Så mye inpirerende og godt!

  23. Msun says:

    Tapas høres spennende ut, tror jeg må prøve meg på det en anledning venner kommer på besøk! :D Her lages det derimot utradisjonell fiskegrateng ikledd, som akkurat står i ovnen. NAM! Har laget den et par ganger nå, og den er himmelsk!

    Fortsatt god helg til deg og dine. Klem:)

  24. Khan says:

    Me so hungy!

Leave a Reply